TryDo: een intrigerende naam die enige uitleg verdient. In eerste instantie denk je aan Try and Do: proberen en doen. En dat is grotendeels juist, want TryDo is koploper in hydraulische en elektrische innovatie in de nautische branche. Het Drachtster familiebedrijf ontwerpt en produceert onder meer boegschroeven, lieren en powerpacks die zich onderscheiden door uiterst compacte vormgeving, innovatieve bediening en maximale energiebesparing. Waar TryDo ook voor staat, is Trynke & Douwe. Twee Friese voornamen en wel van zus en broer Attema.
‘Goed in bijzondere oplossingen’
Ingenieur Douwe Attema is een van de drie bemanningsleden van het reeds dertig jaar bestaande constructiebedrijf. Verantwoordelijk voor onder meer werkvoorbereiding, engineering, mechaniek, assemblage, maar ook de verkoop. Eigenlijk is Douwe een manusje van alles die kort gezegd alles doet met hydrauliek.
Hoofdmoot in het leveringsprogramma zijn ‘tailormade’ hydraulische installaties voor exclusieve zeiljachten van 15 tot ca. 50 meter. Een van de actuele projecten is een fraaie 143-voeter in Engeland. TryDo is verantwoordelijk voor het complete hydraulische systeem: boegschroef, hekschroef en acht lieren waaronder anker- en afmeerlieren. Alles is uitgevoerd met afstandsbediening en helemaal afgestemd op de wensen van de eigenaar: uniek maatwerk voor het hogere segment.
Douwe Attema: ‘Wij zijn goed in bijzondere oplossingen. Slimme apparaten, kleiner en compacter. Wij reduceren tot een derde van de bouwgrootte van conventionele systemen, besparen op energie en garanderen maximale betrouwbaarheid. Ons elektrisch-hydraulisch systeem is dan ook gepatenteerd, met een degelijke back-up functionaliteit bij stroomuitval. Daarmee zijn we echt uniek.’

De loop der dingen
Hoe komt zo’n bijzonder bedrijf tot stand, luidt dan de gedachte en de logische vraag aan de bedrijfsvoerder. Het antwoord is: de loop der dingen. De vader van Trynke en Douwe, Cornelis Attema, begon in de jaren ’80 van de vorige eeuw zijn constructiebedrijfje als technisch getalenteerde boerenzoon. In den beginne waren er de agrarische klanten, weldra kwam er klandizie van plaatselijke beroepsschippers en uiteindelijk volgde de luxe jachtbouw.
De affiniteit met de nautische branche is met de jaren gegroeid. Vader Attema was niet behept met zeilersgenen. Maar net als zijn zoon vloeide bij hem wel het hydraulisch bloed in hart en aderen. Dat kwam goed van pas in de botenbranche, waar noeste spierkracht geholpen mocht worden door slimme hydrauliek. Zoon Douwe, afstuderend van zijn technische opleiding, had aanvankelijk weinig ambitie om bij te springen in het ouderlijk bedrijf. Toch is het ervan gekomen. Technisch vernuft is immers overal toe te passen en Friesland staat bekend om nuchtere vaklieden.
Inmiddels wordt door de ondernemende technici regelmatig gezeild. ‘Wat je bedenkt en maakt, moet je ook in de praktijk ervaren, testen, voelen. En daar waar het kan verbeteren’, aldus Douwe Attema.
“Bij deze mannen vloeit het hydraulisch bloed door de aderen”
Groot hoeft niet, mooi wel
TryDo is geen wereldomspannend concern, maar de klanten arriveren uit alle windstreken. Jaarlijks worden zo’n vijf tot tien grotere schepen uit het mondiale topsegment volledig hydraulisch geëquipeerd en meer dan vijftig kleinere jachten voorzien van vernuftige hydraulische oplossingen. Ook rondvaartboten behoren tot de tevreden klantenkring dankzij de stuurinrichtingen van TryDo.
26.000 uur zonder omkijken
Douwe Attema nodigt uit tot een kijkje in het bedrijf en vertelt over de bijzondere eigenschappen van de producten. ‘Kijk eens naar deze hydraulische stuurinrichting. Ruimtebesparend, dankzij het kleine olievolume omdat we koelribben toepassen. Een sensor voor richting en snelheid, zodat elke stuuractie altijd adequaat is. Een motor die niet draait als het niet nodig is, dus maximale energiebesparing, zo’n zestig procent minder. Daarom zit er zelfs subsidie op ons systeem. Wat ook uniek is, is 24 volt wisselstroom. Geen koolborstels, geen onderhoud. We hebben er een geïnstalleerd met 26.000 draaiuren zonder omkijken. Just plug and play.’

Het grote geheim
Het grote geheim van het succes? Daarover geeft Douwe Attema een begrijpelijke uitleg. ‘Aan marketing hoeven we nagenoeg niets te doen. Onze producten verkopen zichzelf. Er zit zo’n tien jaar expertise in en ze hebben zich bewezen. Dat is door een ander niet in een maand in te halen. Scheepsbouwers komen altijd bij ons terug. En mond-tot-mondreclame op basis van goede ervaringen werkt natuurlijk altijd.’
‘Wat we doen’, vervolgt Douwe ‘is het inzetten van best practices. Als we met originele ideeën en zoveel mogelijk standaardcomponenten een concept uitwerken, dan is het nieuw, maar wel betrouwbaar en betaalbaar. Daarom doen we doorgaans een beroep op INDI. Voor de hydrauliek, aansluitingen en schakelingen, accu’s en alle denkbare lagers, boutjes en moertjes. INDI heeft zo ongeveer alles, dus daar ga je het eerst shoppen. Zelfs ongebruikelijke maten zijn er op voorraad. En mocht het eens niet op voorraad zijn, dan zorgen ze ervoor.’