Rijkhoff Autolaadkranen. Kort door de bocht

Eigenlijk zou dit artikel over de nieuwe Alfagomma Biotech-slangen van INDI superkort kunnen zijn. De slangen kunnen namelijk half zo kort door de bocht en kunnen desondanks een hogere druk verdragen. Daarmee is het belangrijkste direct gezegd. Maar het is uiteraard zinvol om voor die grote beloften relevante bewijsvoering te leveren. En dat doen we door middel van een bezoek aan een afnemer van het eerste uur: Rijkhoff Autolaadkranen.

PALFINGER KRANEN OP AANGEPASTE VOERTUIGEN

We hebben een afspraak met Michiel de Ruiter, directeur van Rijkhoff Autolaadkranen en Hijsmaterieel in Wormerveer. Het bedrijf bestaat sinds 1850 en is ooit ontstaan uit een smederij aan de Dorpsstraat in Assendelft. Via de agrarische sector groeide het door tot een onderneming die gespecialiseerd is in autolaadkranen, containersystemen, laadvloeren en kippers. Hoofdmoot is het installeren van de bekende Palfinger-kranen op speciaal daarvoor aangepaste voertuigen. In de royale bedrijfsloods staan diverse projecten in aanbouw en een aantal voertuigen voor onderhoud en modificaties. Er is een ruime opslaghoek voor een van de meest essentiële onderdelen waarmee gewerkt wordt: de hydrauliekslangen voor de aansturing van de kranen.

Rijkhoff - gemodificeerd chassis
Volledig gemodificeerd chassis voor een Palfinger-kraan

EEN KLEINERE DIAMETER, EEN STUK SOEPELER

De Ruiter komt direct ter zake en wijst op de verschillen tussen de ‘oude’ hydrauliekslangen en de nieuwe Alfabiotech-slangen. ‘Je ziet het direct, Alfabiotech-slangen hebben een kleinere diameter en zijn een stuk soepeler. Ze kunnen dus veel korter door de bocht en dat is voor ons heel belangrijk. We moeten de hydraulische systemen en slangen verwerken op plekken waar vaak weinig ruimte is. Dan is de buigzaamheid van de slang essentieel, een soepele slang biedt veel meer mogelijkheden. En tel daarbij het tweede voordeel nog eens op. De Alfabiotech-slangen kunnen een hogere druk hebben, tot zo’n 380 bar. Dan is het dus duidelijk dat dit de perfecte oplossing is.’

BIJ SOMMIGE BOCHTJES DENK JE ZELFS ‘DIT KAN HELEMAAL NIET’.

Maatwerk

Een nadere beschouwing van de projecten leert dat bij het monteren van een kraan op een truck meer komt kijken dan een hydrauliekaansluiting en bevestigingsmateriaal. Elke truck, elk onderstel krijgt een volledige maatwerk-aanpassing. De Ruiter: ‘We monteren kranen en bouwen alles wat met laden en lossen te maken heeft. Dus naast kranen ook haakarmsystemen. Die worden los aangeleverd op pallets. Voordat we die op de trucks zetten, doen we eerst de nodige modificaties. De truck krijgt een op maat gemaakt hulpframe over het frame om de torsiestijfheid te verhogen. Ook versterken we het chassis met een solide pontonframe. Vervolgens wordt de kraan op de torsiestijve ondergrond gemonteerd en de hydrauliek aangelegd. Daarbij maken we alle slangen exact op maat, waarbij ze op alle lastige plekken mooi kort door de bocht gaan. Bij sommige bochtjes denk je zelfs ‘dit kan helemaal niet’. En de pershulzen van de Alfabiotech-slangen laten zich perfect verwerken. Onze technische mannen zijn er heel tevreden over. Het zal niet lang meer duren voordat we alleen nog maar Alfabiotech-slangen verwerken.’

Rijkhoff - verstevigd ponton
Extra verstevigd ponton voor de zwaardere kraan

VAKKEN EN VAKJES MET INDI-SYMBOOL

Dat Michiel de Ruiter enthousiast is over Alfabiotech, mag duidelijk zijn. Ook prijst hij het meedenken, de snelle service en het assortiment van INDI. Het magazijn telt talloze vakken en vakjes die gemerkt zijn met een INDI-symbool. Michiel de Ruiter: ‘Het is gewoon ontzettend praktisch om heel veel zaken bij één leverancier te betrekken. Boutjes, moertjes, koppelingen, hulzen, zekeringen, slijpschijven, O-ringen, tot aan tiewraps en isolatietape toe, zo’n beetje alles is INDI. Ook de elektra, alles eromheen, en veel gereedschap. Maar de hoofdzaak is het hydrauliekgebeuren. Dat is echt ons paradepaardje.’